Ухвалення 18 грудня 2025 року бюджету Львівської міської територіальної громади на 2026 рік – важливий етап для всіх сфер міського життя, зокрема й для галузі культури. Для дієвців культури бюджет, його статті й цифри – насамперед відповідь на запитання про стабільність інституцій, умови праці, можливості розвитку та простір для творчої ініціативи в складний для країни час.

Уже четвертий рік поспіль бюджет Львова приймається в умовах викликів повномасштабної війни росії проти України, високих соціальних зобов’язань і обмежених фінансових ресурсів. Незмінним пріоритетом розвитку міста залишається безпека й оборона, на яку буде скеровано 1 млрд грн, а ще 55 млн грн – на підтримку мілтех-виробників. Новим пріоритетом стала доступність міських просторів, на що виділено 112 млн грн. Загалом у 2026 році їх буде п’ять:
- Підтримка Збройних Сил України.
- Політика турботи: підтримка ветеранів, охорона здоров’я, соціальний захист.
- Освіта, культура та спорт.
- Розвиток критичної інфраструктури.
- Доступність міського середовища.
Включення культури до переліку пріоритетів бюджету-2026 в умовах воєнного часу є позитивним сигналом для гуманітарної сфери та свідчить про посилення ролі культури у підтримці стійкості громади. Зокрема на блок «Освіта, культура і спорт» передбачено на 1 млрд 200 тис. грн більше, ніж торік.
Загальні параметри бюджету та фінансові обмеження
Загалом бюджет передбачає доходи з урахуванням міжбюджетних трансфертів на 2026 рік у загальному обсязі 22 490,5 млн грн, з яких 21 553,7 млн грн становлять доходи загального фонду та 936,8 млн грн – доходи спеціального фонду (з них 330,0 млн грн – бюджет розвитку). Водночас доходи загального фонду бюджету без урахування міжбюджетних трансфертів становлять 19 706,3 млн грн, що на 9,7% більше, порівняно з очікуваним виконанням бюджету на 2025 рік.
Запланований обсяг видатків бюджету-2026 становить 24 330,1 млн грн, у тому числі видатки загального фонду – 19 921,2 млн грн (з них реверсна дотація – 2 350,3 млн грн), спеціального фонду – 4 408,9 млн грн.
Отже, профіцит загального фонду становить 1 602,0 млн грн, а дефіцит спеціального фонду – 3 834,8 млн грн. Це створює обмежений, але потенційно гнучкий фінансовий простір для підтримки культурної сфери: з одного боку, існує можливість оперативного реагування на першочергові потреби, з іншого – дефіцит спеціального фонду обмежує можливість залучення масштабних інвестиції в модернізацію та розвиткові культурні проєкти.
Варто зауважити, що разом з бюджетом на 2026 рік депутати Львівської міської ради також затвердили перший перелік публічних інвестиційних проєктів з 38 об’єктів (бюджет розвитку). Згодом перелік проєктів буде доповнено. Це відкриває можливості для подальшого включення культурної інфраструктури до інвестиційного порядку денного громади.
Культура в структурі видатків міста
У 2026 році на Управління культури департаменту освіти та культури Львівської міської ради передбачено 674,5 млн грн, що на 18,6% більше від запланованих на 2025 рік. Ці витрати враховують як фінансування культурно-мистецької діяльності, так і адміністративні витрати, фінансову підтримку медіа, надання спеціалізованої освіти мистецькими школами.
У 2026 році на культуру і мистецтво з місцевого бюджету Львівської МТГ передбачено 432,3 млн грн. На утримання 14 установ сфери (муніципальної бібліотеки (49 філій), чотирьох музеїв, семи народних домів та регіональних ландшафтних парків «Знесіння» і «Стрийський парк») буде спрямовано 232,4 млн грн. Окрім того, у бюджеті передбачені трансферти (42,5 млн грн) на утримання двох установ: Львівського академічного будинку органної та камерної музики та Міського Палацу культури ім. Г. Хоткевича.
Структура видатків свідчить, що пріоритетом залишається збереження людського капіталу сфери. На заробітну плату працівників закладів культури у 2026 році передбачено 197,9 млн грн. Відбулося збільшення зарплат працівників музеїв, бібліотек, народних домів (загалом на суму 25 млн грн). Витрати на енергоносії та комунальні послуги становлять 15,6 млн грн, ще 18,9 млн грн спрямовано на інші першочергові поточні потреби.
Отже, бюджет-2026 насамперед забезпечує інституційну стабільність культурної мережі міста, мінімізуючи ризики скорочення установ і втрати фахівців у складних соціально-економічних умовах.
Фінансування закладів культури: динаміка й акценти
Наступного року передбачено зростання фінансування закладів культури усіх типів. Зокрема фінансова підтримка у 2026 році становитиме:
- театри – 97,4 млн грн (зростання на 8,9% порівняно з планом бюджету на 2025 рік, що забезпечує базову стабільність діяльності, але залишає обмежений простір для масштабних художніх експериментів);
- філармонії, художні й музичні колективи, ансамблі, концертні та циркові організації – 22,2 млн грн (зростання на 18,7%, що свідчить про посилену увагу до концертної та гастрольної діяльності);
- бібліотеки – 100,0 млн грн (зростання на 17,2%, що, можливо, вказує на посилення заходів щодо покращення роботи з громадами, доступ до знань і неформальну освіту);
- музеї та виставки – 88,0 млн грн (зростання на 28%, що вказує на важливу роль спадщини, пам’яті та репрезентації історичного досвіду в умовах війни);
- палаци та будинки культури, клуби, центри дозвілля та інші клубні заклади – 48,4 (зростання на 26,8%, що посилює потенціал локальної культурної інфраструктури).
Окрім того, на інші заклади та заходи в галузі культури й мистецтва у 2026 році виділено 23,9 млн грн із витрат на управління культури, а також 8 млн грн — на виконавчий комітет ЛМР; 43,7 млн грн — на департамент природних ресурсів та будівництва ЛМР, 17,8 млн грн — на департамент освіти та культури. Офісом охорони культурної спадщини ЛМР передбачено на проєктування, реставрацію та охорону пам’яток культурної спадщини у 2026 році 4,5 млн грн.
Програми
У 2026 році на програми у сфері культури і мистецтва передбачено 153,3 млн грн. Унікальним досвідом для сфери культури є затвердження 18 грудня 2025 року програми «Відповідальність бути / Responsibility to Be» на 2025-2030 роки, на реалізацію якої у бюджеті ЛМР на 2026 рік виділено 10 млн грн. Програма покликана інтегрувати у довгострокову культурну політику громади системні напрацювання заявки Львова як міста-кандидата на титул Європейської столиці культури 2030 “Responsibility to Be” / «Відповідальність бути». Це посилює можливості втілення ідей, запропонованих у заявці, попри те, що Львів не отримав титулу ЄСК 2030. Відтак метою програми є створення стійкої, інклюзивної та інноваційної екосистеми культури, яка сприятиме розвитку людини, громади й міста. Водночас така програма — і про імплементацію Стратегії розвитку культури Львова 2035, зокрема в таких напрямах, як людський капітал та освіта, спадщина і пам’ять, міська культурна дипломатія, культура як чинник національної безпеки.
Також цього року були ухвалені інші програми розвитку сфери культури, на реалізацію яких передбачені кошти бюджету-2026:
- Програма розвитку театрального мистецтва та фінансової підтримки театрів у Львівській МТГ до 2035 року, ухвала ЛМР від 16.09.2025 № 6829 (97,4 млн грн). Її метою є забезпечення належних умов для ефективної роботи, покращення матеріально-технічного забезпечення театрів державної та комунальної форм власності на території Львівської громади, удосконалення їхньої діяльності у процесі реалізації державної політики у відповідній сфері, усунення фізичних та інформаційних бар’єрів у театрах;
- Програма проведення освітніх, культурних, національно-патріотичних, інтелектуальних, спортивних заходів у Львівській МТГ, ухвала ЛМР від 12.06.2025 № 6379 (8,6 млн грн). Мета програми — забезпечення сталого розвитку освітньої галузі у Львівській громаді з урахуванням її потреб та запитів відповідно до сучасних тенденцій та вимог щодо якості освітніх, культурних послуг.
Сталою зберігається практика фінансування через Управління культури таких міських програм у сфері культури і мистецтв. Це зокрема:
- Програма розвитку кінематографії у Львівській міській територіальній громаді на 2021-2030 роки (12,3 млн грн, що на 10,3% менше, ніж було передбачено на 2025-й);
- Програма «Львів – місто літератури» на 2021-2027 роки (0,9 млн грн, що на 90,4% більше, ніж попереднього разу);
- Програма відзначення працівників культури Львівської міської територіальної громади (0,7 млн грн — це на 4,5% більше, ніж було передбачено на 2025-й);
- Програма підтримки мистецьких та експозиційних проєктів у Львівській МТГ (0,5 млн грн);
- Програма неформальної освіти дорослих на базі Львівської муніципальної бібліотеки (0,4 млн грн, що на 10,4% більше, ніж попереднього разу);
- Програма відзначення працівників музейних закладів Львівської МТГ (0,2 млн грн, а це на 4,5% більше, ніж було визначено на це рік);
- Програма відзначення викладачів мистецьких шкіл Львівської МТГ (0,2 млн грн — на 4,5% більше, ніж попереднього разу);
Окрім того, у бюджеті-2026 передбачено витрати на втілення таких програм, як:
- Програма реалізації заходів ЛКП «Бюро спадщини», пов’язаних із популяризацією та збереженням культурної спадщини (4,5 млн грн; це на 18,4% більше, ніж було визначено на 2025-й);
- Програма діяльності КУ «Інститут стратегії культури» (7,1 млн грн);
- Програма організації підтримки та реалізації стратегічних ініціатив і проєктів ЛКП «Львівський центральний парк культури і відпочинку ім. Б. Хмельницького» (5,9 млн грн, що на 5,4% більше, ніж попереднього разу).
Варто зауважити, що порівняно з минулим роком у 2026-му планується збільшити у вісім разів фінансування Програми підтримки КУ «Фонд культури Львівської МТГ», культурних ініціатив та проєктів (8,0 млн грн).
Висновки
- У бюджеті Львівської МТГ на 2026 рік культура разом з освітою та спортом формально закріплені як один із пріоритетів розвитку громади, що є важливим політичним і символічним сигналом для гуманітарної сфери.
- Зростання фінансування культури у 2026 році передусім спрямоване на забезпечення базової стабільності інституцій: виплату заробітних плат, утримання мережі закладів та покриття поточних витрат, що в умовах війни є критично важливим для збереження людського капіталу сфери.
- Водночас структура видатків свідчить про обмежений ресурс для розвитку та інноваційних змін: програмні кошти становлять відносно невелику частку загального фінансування культури, що звужує можливості для підтримки нових ініціатив і незалежного культурного середовища.
- Запровадження програми «Відповідальність бути / Responsibility to Be» є стратегічним кроком, який дозволяє інтегрувати напрацювання Львова для конкурсу «ЄСК 2030» у довгострокову культурну політику міста, вибудовувати для їх втілення нові можливості через взаємодію міста й держави, фандрейзингові кампанії, залучення меценатів тощо.
- Загалом бюджет-2026 формує основу для інституційної стійкості культурної сфери Львова, однак подальший розвиток вимагатиме посилення програмного фінансування, напрацювання проєктів для інвестування й активної участі дієвців культури у формуванні подальших бюджетних циклів.
Детальніше ознайомитися з бюджетом Львівської МТГ на 2026 рік можна за покликанням: Бюджет 2026.
1. Пояснювальна записка до проєкту бюджету Львівської МТГ на 2026 рік. Львівська міська рада. https://drive.google.com/drive/folders/1IDz0VvBPYANydD2j-SprFRXiNX6oVG_N
2. Ухвала ЛМР від 18.12.2025 року “Про затвердження Програми «Відповідальність бути / Responsibility to be» на 2025-2030 роки” Львівська міська рада // https://docs.google.com/document/d/1ag_yFot4AUaTv7nCNxCg_82gBCSbhFD6/edit
3. Ухвала ЛМР від 16.09.2025 № 6829 “Про затвердження Програми розвитку театрального мистецтва та фінансової підтримки театрів у Львівській міській територіальній громаді до 2035 року”. Львівська міська рада // https://www8.city-adm.lviv.ua/inTEAM/Uhvaly.nsf/(SearchForWeb)/C1F58E1077E6B4BEC2258D15002F6B97?OpenDocument
4. Ухвала ЛМР від 12.06.2025 № 6379 “Про затвердження Програми проведення освітніх, культурних, національно-патріотичних, інтелектуальних, спортивних заходів у Львівській МТГ. Львівська міська рада. https://www8.city-adm.lviv.ua/inteam/uhvaly.nsf/(SearchForWeb)/8B7AD4F2795A5526C2258CAD003F4257?OpenDocument