Спецпроєкт «Друга спроба» — це цикл розмов із представниками та представницями сфери культури Львова про те, наскільки наші — усіх українців — плани на 2022 рік виявились (не)сумісними із реальністю, що планувалось і що було втілене натомість. «Друга спроба» — це можливість оцінити реактивність, проактивність та гнучкість культурної сфери за надзвичайних ситуацій, ведення кризового менеджменту, уміння інституцій розвинути формати і проєкти на вимогу часу. Це також і розмова з середовищем про перевідкриття своєї місії після першого шоку війни.

Нашим респондент(к)ам ми адресувати три запитання:
— Що ви планували на 2022 рік, до війни?
— Втрачене та зупинене: від чого довелось відмовитись, можливо навіть назавжди, а що пообіцяли собі обов’язково втілити після перемоги?
— Набуте: які нові плани ви збудували?

Третю едицію ми присвятили музиці. Ця добірка — з тими, хто творить музику, займається музичною освітою та популяризацією української музики на світових сценах і професійних майданчиках: Ірина Вакуліна, Остап Майчик, Соломія Чубай, Мар’яна Бондаренко.

Ірина Вакуліна, диригентка, співзасновниця Центру музичного розвитку Tempo:

— Початок 2022 року для нас розпочався з презентації нового спільного із Львівською оперою проєкту «Привіт, оперо!». Ми розробляли стратегію, будували плани, ідеї. Перший концерт на великій сцені театру відбувся 22 лютого, і не встигли ми відійти від «шаленого успіху», як розпочалася повномасштабна війна…

— Таки так, із початком війни всі концерти «заморозилися», і лише навесні ми продовжили один з форматів проєкту, а саме інтерактивні концерти для дітей у Дзеркальній залі театру. Тож у нас немає «назавжди», були тимчасові паузи, із якими ми даємо раду!

Ірина Вакуліна у роботі над мюзиклом «Кулінарний детектив». Фото: Центр музичного розвитку Tempo

— Загалом для нашої команди війна стала поштовхом до втілення тих проєктів, які ми відкладали «на потім». Одним із таких стало сворення гуртка «Мистецька академія» у школі MriyDiy. В рамках академії на початку грудня ми мали першу прем’єру українського дитячого мюзиклу «Кулінарний детектив» із чудовою музикою Михайла Олійника та за сценарієм Наталії Завісько. Це чудовий початок, який точно матиме продовження! Також ми, центр музичного розвитку Tempo, взяли участь участь у XXІІ міжнародному фестивалі Jazz Bez із програмою для дітей ВПО Jazz Bez Kids.

Соломія Чубай, співачка, арт-менеджерка, мисткиня: 

— На початку 2022 року, я планувала їздити з концертами POETY по Україні та за кордоном. У нас була домовленість із Містом літератури ЮНЕСКО, що я читатиму лекції поп-проєкту «Колискові для Олекси». Також планували концерти у Нью-Йорку, на сході України, зокрема у Краматорську. 

— Ні від чого не можна відмовлятися назавжди! Найголовніше — це перемога. Поки що волонтеримо, а далі — буде видно. У грудні заплановані концерти із Жаданом та з проєктом POETY. Восени теж було кілька сольних концертів. Тож життя триває! 

Остап Майчик, проректор із науково-педагогічної, творчої роботи та міжнародних зв’язків Львівської національної музичної академії імені М.В.Лисенка

— Якщо про академічну площину, то на початку року ми запланували проводити навчальний процес  у змішаній формі: індивідуальні заняття — в Академії, групові лекції — онлайн. Такого графіку нам вдалося дотриматись упродовж усього року.

— Серед творчих планів були щорічні міжнародні фестивалі «Академія», Fecom, Lviv Jazz Day, міжнародні майстер-класи під час Leopolis Jazz Fest. Через війну від усього цього довелось відмовитися.

— Натомість під час війни народились нові творчі проєкти, скеровані на підтримку ЗСУ, а також волонтерського руху в Україні: «Музи Звитяги», «Поміж сирен» — цикли із понад 80 концертів. Що ще вдалося? Восени, у вересні-листопаді,  реалізували серію концертів камерного оркестру «Академія» у Польщі та Німеччині. А у першій декаді грудня провели в Академії науковий форум, конференцію; так долучилися до участі у програмі XXII міжнародного  фестивалю Jazz Bez. Завдяки співпраці з Інститутом стратегії культури в нашому навчальному закладі відбулися круглий стіл, мотиваційні лекції для студентів та викладачів від Марти Більської, арт-директорки Jazz Bez, менеджерки, медійниці.

Михайло Балог, музикант, засновник Школи Сучасної Музики Vedel School

— На початку року планував розширення кількості курсів та викладацького складу у Vedel School. Від цього довелось тимчасово відмовитись через переїзд більшості викладачів за кордон. Тепер моя мрія — нове приміщення і нові умови для роботи. 

Мар’яна Бондаренко, музична програмна менеджерка Українського Інституту про «джазовий» напрям:

— На початку 2022-го у нас в УІ було заплановано кілька джазових проєктів. Це представлення українських музикантів на міжнародних фестивалях, як Kaunas Jazz Stops у Литві, Szczecin Jazz Festival у Польщі та Amersfoort Jazz Festival у Нідерландах, а також презентація сучасного українського джазу на міжнародному фестивалі Jazzahead Showcase у Німеччині й каталог актуальної української музики 2023-2025.

— Тим часом вдалося реалізувати ще більше! 2022 рік виявився дуже плідним на події. Так, ми втілили заплановане щодо участі у Szczecin Jazz Festival та Jazzahead Showcase. Українські музиканти виступили на церемонії відкриття конференції European Jazz Conference «Breaking new ground» у Софії, Болгарія. Наша музична сцена була представлена на міжнародному  фестивалі WOMEX у Лісабоні, Португалія.

Гурт Balaklava Blues на WOMEX, представлені Українським Інститутом у Лісабоні. Фото: Український Інститут

Окремий напрям — робота з інформуванням та поширення за кордоном контенту про джазові сцени України й наших музикантів. Серед зробленого: підготовка публікацій та аудіо- й відеоматеріалів для європейського джазового архіву в Jazzinstitut Darmstadt, англомовного контенту про ключові фестивалі, джаз-клуби й джазові інституції в Україні для міжнародної інтерактивної онлайн-мапи Jazz panorama та публікація її на сайті Europe Jazz Network. Для цієї ж платформи створили онлайн-базу українських джазових музикантів, які виїхали за кордон, — для розповсюдження серед міжнародної спільноти. Від УІ розсилали на іноземну фахову аудиторію добірку Jazz news from Ukraine.

Крім того, підготували та презентували каталог актуальної джазової музики Jazz from Ukraine, зробили виставку Ukrainian Jazzmen at War, провели онлайн презентацію української джазової сцени на Jazz Platform Spain та взяли участь у конференції у Ганновері, Німеччина.

Першу розмову із Олександрою Кущенко, Ляною Мицько, Іриною Артимяк, Олексієм Паляничкою читайте тут: https://bit.ly/3subrUs

У другій едиції Андрій Породко, Божена Пеленська і Марта Іванишин: https://bit.ly/3FQF1Kb

Поділитися