Упродовж 18-22 червня у Львові тривали «Дні мистецтва перфоманс. Школа перфомансу». Цьогоріч в основі програми фестивалю — досвід чеського проєкту FNAF (Фестиваль оголених форм), що досліджує тіло, тілесність та різні форми їхнього вираження через візуальний знак. Тема п’ятиденної зустрічі чеських та українських перфомерів — «Тривога в тілі». Подія мала декілька складових: покази перфомансів й зустрічі з перфомерами, майстер-класи чеських митців у межах Школи перфомансу, тематична виставка.

Фестиваль оголених форм (Festival of naked forms) — мистецька подія, основною складовою якої є перфоманси, що працюють з поняттям оголеності. Фестиваль заснувала художниця та дослідниця Ленка Клодова у Празі 2015 року. Відтоді в його межах 150 митців із 19 країн презентували понад 200 перфомансів.

2023-го FNAF святкує десятиліття — і мандрує чотирма країнами (Україна, Естонія, Польща та Франція), де представляє мистецтво у співпраці з місцевими кураторами та художниками.

Львів став першою зупинкою проєкту «FNAF мандрівний». Як зазначила Ленка Клодова, для неї та колег важливо було завітати до Львова, в Україну, адже вона захоплюється стійкістю українців, їхньою здатністю до боротьби й емпатією. Кураторами проєкту у Львові стали Ленка Клодова з Чехії та Ярина Шумська з України; координаторами — Ліда Савченко-Дуда й Влодко Кауфман.

Ярина Шумська, Ленка Клодова, Влодко Кауфман. Фото Роксолани Табаки.

Команда запропонувала концепцію із темою «Тривога в тілі»:

«Коли тіло в тривозі, то фізичні, ментальні й зокрема творчі процеси блокуються. Тривога, опановуючи тіло, породжує в ньому страхи, заціпеніння, беззахисність, інстинкти самозбереження проявляються гостріше.

За два роки повномасштабної активної та безперервної війни українська територія перетворилась з окресленого кордоном і законом простору на живий, вразливий організм, що дихає. Він сповнений ран, він щоденно страждає і водночас загартовується, він прагне зцілення і справедливості. Цей організм — Люди, які втомлені, але вони крок за кроком будують своє життя дією, вірою, духом і тілом.

У тілі ми візуально триваємо, тілом творимо знак, імпульс, повідомлення. Сама його присутність наближає нас у сферу біологічного, соціального, політичного. І яким сьогодні є це тіло? Яким воно стало? Яким ми його відчуваємо зсередини, а яким воно бачиться ззовні?»

Перфоманс Антоніна Брінди. Фото Артура Бузенка.

Перфоманс Ленки Клодової. Фото Артура Бузенка.

Тож протягом п’яти днів в артцентрі «Дзиґа» й театральному центрі «Слово і голос» перфоманси творили досвідчені й молоді митці з Чехії — Антонін Брінда (Antonín Brinda), Сара Воллаш (Sara Wollasch), Матіаш Динька (Matyáš Dynka), Міхал Дурда (Michal Durda), Ленка Клодова (Lenka Klodová), Адам Міхалек (Adam Michálek), Кароліна Раймунд (Karolina Raimund) та України — Андрій Гелитович, Наталія Лісова, Ілля Туригін, Христина Сілівон, Ольга Чигрик, Юрій Штайда.

Перфоманс Наталії Лісової. Фото Марії Масюк.

Паралельно із 19 до 21 червня у Львівській національній академії мистецтв діяла Школа перфомансу. До воркшопів із чеськими художниками долучилися Софія Ленартович, Анастасія Харачко, Тетяна Білоус, Вікторія Максимова, Марія Вишедська, Марина Левченко, Світлана Федонюк, Алла Полякова, Ростислав Трач.

Так, на майстерці з Ленкою Клодовою йшлося про категоризацію досвідів оголеності перед іншими людьми (сімʼя, лікарі, романтичні стосунки, мистецтво тощо), яка допомагає зрозуміти звʼязок між соціальними, політичними і мистецькими складовими перфомансу, а також про аспекти та цілі оголеності: побутова ситуація, еротика, активізм за щось чи проти чогось. Учасниці Школи виконали вправи, що розвивають відчуття особистих кордонів, емпатію, взаємоповагу і дають чітке розуміння, у яких контекстах можна працювати з перфомансом.

Майстерка із Ленкою Клодовою в межах Школи перфомансу. Фото Роксолани Табаки.

Антонін Брінда через три прості вправи (стояти, нічого не робити і зробити одну просту дію) пояснив ідею того, що щоденний ритуал може трансформуватися у перфоманс, а сам перфоманс — стати частиною буднів. Адам Міхалек створив простір довіри й емпатії, де учасниці вчились взаємодіяти у парних і групових перфомансах.

Результатом триденного інтенсиву стали покази учениць Школи перфомансу в артцентрі «Дзиґа» 22 червня. Перфоманси представили Марина Левченко і Тетяна Білоус, Вікторія Максимова, Марія Вишедська, Софія Ленартович, Анастасія Харачко, DOMinika DOMal.

Перфоманс Анастасії Харачко. Фото Роксолани Табаки.

Перфоманс Софії Ленартович. Фото Роксолани Табаки.

А тим часом у галереї «Дзиґи» експонувалася мандрівна виставка документального одягу «Створено оголеністю». Кураторки Ленка Клодова й Кароліна Раймунд розповіли:

«Ми думали, як відсвяткувати цю подію [10-річчя FNAF], показуючи багатство нашого архіву з високоякісними фото та відео кожного виступу. Представити перфоманс у формі документальної виставки — це завжди виклик. Адже так втрачається велика частина енергії та змісту твору. Ми хотіли знайти цікавіше та перфомативніше рішення для презентації архіву FNAF.

І придумали новий формат артоб’єкта — документальний одяг. Для кожної країни у межах річної подорожі розробляємо новий предмет (піджак, штани та інші елементи). Цей компонент створюють зі спеціально надрукованої тканини. Принт складається з фотографій перфомансів архіву FNAF, відібраних місцевими кураторами. Витончений крій кожного елементу одягу дозволяє не тільки носити його, але й перетворювати на виставковий об’єкт за допомогою різних інструментів.

Під час презентації митці носять і згодом знімають документальний одяг, перетворюють його на об’єкт і залишають у формі виставки. На нашу думку, це призводить до комплексної картини, яка є багатою за змістом і стосується питання оголеності, що досліджує фестиваль як головну тему. Одяг, який покриває тіла, створений завдяки роботі художників з наготою. Уміст мистецьких творів забезпечує нам захист і турботу одне про одного».

Виставка документального одягу «Створено оголеністю». Фото Роксолани Табаки.

Команда виставки: кураторки Ленка Клодова (Lenka Klodová) та Кароліна Раймунд (Karolína Raimund); дизайн та створення документального одягу: Кароліна Раймунд; кураторський відбір фотографій: Ліда Савченко-Дуда, Влодко Кауфман, Ярина Шумська.

_____

«FNAF мандрівний» можливий завдяки підтримці Міністерства культури Чеської Республіки та факультету образотворчого мистецтва Технологічного університету у Брно.

Організатори та партнери у Львові: кафедра актуальних мистецьких практик Львівської національної академії мистецтв, Інститут стратегії культури, артцентр «Дзиґа», театральний центр «Слово і голос».

Поділитися