Культурна Мапа Львова: від зв’язків віртуальних до реальних


3 листопада Інститут стратегії культури презентував Культурну мапу Львова. А ми пропонуємо текстовий варіант розмови, що відбулася напередодні, 29 жовтня 2021 року, на радіо «Перше» у програмі «Інший погляд з Ольгою Телипською». Культурна Мапа Львова є результатом проєкту «Інституційний ландшафт культури на прикладі Львівської міської територіальної громади», який Інститут стратегії культури реалізував за підтримки Українського культурного фонду у партнерстві із дослідницькою компанією «Соціоінформ». Проєкт продовжує роботу ІСК в напрямі дослідження культурного ландшафту Львова та Львівської МТГ і сприяння розвитку зв’язків між дієвцями сфери.

Марта Більська, менеджерка проєкту Культурна Мапа Львова:
— «Інституційний ландшафт культури на прикладі Львівської МТГ» або Культурна мапа Львова — так ми, команда ІСК, називаємо цей проєкт. Чому «на прикладі»? Бо те, як ми це зробимо у Львові — вперше в Україні, так за цим зразком далі можуть робити інші міста та містечка нашої держави. І не тільки —  у нас є амбітні цілі — вийти на міжнародний рівень (час покаже, адже зараз важко щось точно планувати на завтра, це вже ми навчились).

Задум такої мапи був давно, адже у роботі зі стратегуванням в культурі ми зіткнулися з тим, що не дуже добре знаємо, для кого саме конкретно в культурі ми працюємо? Тобто уявіть, ви хотіли б із кимось працювати, а хто ці «хтось»? Вони — у нашому випадку дієвці культури у Львові — насправді не пораховані, не пізнані. Скільки є державних, муніципальних, обласних?.. Скільки громадських об’єднань? Скільки їх з’являється? А скільки тих, що не зареєстровані, але за силою впливу в культурі потужніші, ніж ті, хто зареєстрований?.. А скільки разом усіх? Ні в кого такої інформації не було. Тож насамперед треба було довідатись, де ці дієвці, скільки їх, хто це — а тоді вже нанести на карту. Завдяки нашому проєкту ми, так би мовити, спіймали двох зайців: з одного боку, це перший онлайн-довідник усіх культурних закладів Львова, з іншого — карта, культурна мапа, з вулицями, адресами. За основу ми і, власне, ІТ-фахівці взяли принцип Google maps. Якщо ви хочете щось знайти — друзів чи шлях до моря, ви також шукаєте їх по карті, а в нашому випадку — ви знаходите суто ті заклади, які позиціонують себе як «Я — культура».

Мар’яна Куземська, керівниця напряму дослідження Інституту стратегії культури:
— Все починалося як задум перезнайомити всіх дієвців культури [інституції та ініціативи у сфері культури]. В нашому першому дослідженні, яке ми проводили у 2019 році, ми спробували порахувати  їх, виробити певний інструментарій, анкету, завдяки якій можна збирати інформацію, — і це дослідження у нас було пілотне. Тоді ж ми побачили, що цим не дуже зручно користуватись, тому вирішили, що наступний етап нашого дослідження повинні робити в більш «user friendly» форматі. Власне, тому ми задумали мапу: тут кожна інституція може побачити свій паспорт, відповідний до того, як заповнила анкету; і це також буде зручно пересічному споживачеві культурного продукту. Адже, наприклад, якщо ви мешкаєте у Львові та хочете знати, чи біля вас є народний дім чи гурточки, куди можна завести дітей, то відкриваєте мапу і бачите, що у вашому районі є такі й такі варіанти. Або якщо ви хочете подивитися, які театри є у Львові, також заходите на мапу, ставите фільтр «театри» — і вам показує всі інституції, які позначили, що вони займаються театральним мистецтвом. Це можуть бути не тільки офіційні, державні чи муніципальні театри, а й також студії, незалежні театри, які займаються в народних домах або якихось клубах.

Суттєвим моментом є й те, що мапа має таку опцію, як мережі. Ця мапа презентує одразу три мережі, взаємозв’язків всередині міста, назовні і навіть в міжнародному контексті. По-перше, ви можете знайти собі партнерів, по-друге, ви відразу з цими партнерами можете контактувати, по-третє, це  мотивує тих, хто з’явився, доєднатись до великої, потужної культурної «тусні» нашого міста. 

Марта Більська: 
— Для кого мапа? Крім самих дієвців культури та представників цієї сфери, крім споживача із запитанням «У який би гурток мені віддати дитину?», є ще три важливі галузі. Перша — це управління, комунальні та господарські. Дуже часто вони також потребують інформації, а хто взагалі в моєму мікрорайоні є, як я маю планувати, стратегувати свою роботу. І депутати — щоб мали розуміння, з ким вони працюють. Звісно, це також освітяни: вони завжди дуже тісно працюють, принаймні я в це вірю, із закладами культури і дуже часто мають у переліку своїх активностей і  культурно-освітні. Ну і є ще туристична галузь. Так, давно існують мапи з пам’ятками архітектури Львова, але на Культурній Мапі, що суттєво, ми позначаємо не пам’ятки (хіба що вони мали б стосунок до якоїсь культурної інституції). На Мапі позначені, крім добре знаних, всі маловідомі чи неформальні об’єкти культури, і туризм, котрий деколи думає «Чим же мені здивувати в цьому сезоні?», може користуватися нашою мапою: вона інтерактивна, і там будуть з’являтися всі нові зв’язки, що утворюються. Ми ніби починали з культури, а посягнули Культурною мапою Львова на мультифункціональність! 

Мар’яна Куземська:
— Щодо мережування: одна із ключових цілей, яку ставили на етапі технічного завдання, — виявити взаємозв’язки і партнерства, адже нам було важливо побачити, як інституції співпрацюють. В нашій анкеті було окреме запитання: «З ким ви співпрацюєте у Львові?». Можна було вибрати до трьох варіантів відповідей, дехто називав і більше, і тут дуже цікаво, тому що можна прослідкувати, хто звідки отримує фінансування, в кого яка співпраця вдається, наприклад, за профілем певних діяльностей, тематично або за форматом взаємодії, — і оця друга частина — це не мапа, а мережа, така «павутинка». Вона дає розуміння, де у вас потенційний напрям співпраці, з якими дієвцями, але ви з ними ще не законекчені, і через кого можна знайти ці контакти, налагодити зв’язки і порозумітися, тобто ми робимо по суті чорнову роботу для того, щоб поєднати і муніципальні, й  обласні інституції, які насправді не так часто перетинаються в реальному вимірі.

Марта Більська:
— Про проблеми з комунікацією говорять часто, і це стосується не лише галузі культури, це стосується усіх галузей (спортивної, медичної і т.д.) — все будується, зазвичай, за принципом особистісних зв’язків. Є така оця стара тусівка, до якої я маю честь себе належати, — ми «вихованці» МО «Дзиґа» і  колись в 90-их, коли всі були молоді, активні й щось починали — кожен у своїй галузі, й поки далі щось робимо, то добре знаємось і один одному допомагаємо. А є молодше покоління митців, які більш скеровані на західний ринок, частіше відвідують Європу, Америку, де презентують свої роботи. А є студенти мистецьких закладів і навчальних установ: це взагалі нова генерація, що дивиться на світ по-іншому, скерована на промоцію в зручних соцмережах. Але, крім тих особистісних зв’язків, наче й немає платформи, де б ми всі збиралися, де б перетинались і спіпрацювали чи плідно конкурували. Наша карта — це спроба бодай віртуально бути разом, хоча водночас львів’яни мають у своєму характері щось таке, що ми радше закритикуємо того, хто не в нашій тусні, і будемо дуже додавати бали й пробачати мінуси тому, хто наш колега. Нехай пробачать мені колеги за таку критику.

Культурна мапа — інтерактивна, відкрита, як Львів «відкритий до світу», так ця карта відкрита для щоденного, постійного оновлення; якщо хтось з’являється, змінюється, може приєднатися до мапи буквально за лічені хвилини. Очевидно, я хотіла б, аби інші міста почали робити такі мапи — і потім ми об’єдналися в спільному проєкті на всеукраїнській карті. А ще мене будуть дуже тішити сповіщення про заповнену аплікаційну форму від нової культурної інституції чи тієї, яка ще досі не зголосилася… Я хочу бачити — і мене дуже тішитимуть — сповіщення про долучення нових інституцій та ініціатив! 

Мар’яна Куземська:
— Особисто для мене, напевно, найкращим показником якості мапи буде виникнення нових партнерств, співпраць між інституціями, як будуть втілювати якісні проєкти, що теж відображається на мапі. Думаю, що ми побачимо такий якісний ріст у культурі Львова. Наша мапа ще не досконала, вона буде відшліфовуватися і доповнюватися доти, доки у Львові народжуватимуться нові культурні інституції — великі і малі, комунальні та приватні. Аплікаційна форма для заповнення — і відповідно для доєднання до мапи — відкрита для всіх, хто ще не позначений або лише зараз розпочинає свою діяльність. Ми віримо, що заснувавши спільну онлайн-платформу, візуалізувавши віртуальні мережі,  ми перейдемо на новий рівень міцних цікавих і корисних взаємозв’язків і в реальному житті.

Трансляція із презентації Мапи доступна на YouTube-каналі ІСК:

Поділитися