͠
Остап Костюк — куратор музичного блоку проєкту Art Resistentia —музикант, співавтор музичних проєктів («БАЙ. Гуцульська містерія», Banda Arkan, Tatosh Banda, «Гич Оркестр»), режисер («Ману і капуста», «Жива Ватра») і куратор кіномайстерень у проєктах UrbanDoc, «ГаліціяКульт», MyStreetFilms:Рубіж); раніше актор Львівського академічного театру ім. Леся Курбаса.

«Не підлаштовуючись під потреби реальності, музична думка триває. І триває попри часову приреченість людини: vita brevis, ars longa. Кожен досліджує фрагментарно частину цілого, але в цьому знаходить свою сенсову повноту. Для мене основною якістю є незалежність мистецтва, обстоювання вільних трактувань чи форм. І хоча боронити суспільство від нових викликів і загроз не є його офіційною функцією, але фактично мистецтво виконує гуманітарну місію — стоїть на сторожі свободи людини. Актуальна ж ситуація сигналізує про крихкість (тендітність) та обмеження можливостей діячів мистецтва, а більшою мірою колективів — через їхню фізичну та соціальну ізольованість, неможливість асамблевої роботи.

Проєкт Art Resistentia виходить з розуміння факту «паралельної реальності», в котрій нині через свою свідому «непрагматичність» перебувають артисти, які творять незалежні продукти. Є ризик, що ситуація першочергових потреб блокуватиме розвиток і заганятиме культуру на периферію — як щось неактуальне під час кризи, необов’язкове для виживання. Але водночас маємо думати, яка людина виживе, які якості чи цінності ми збережемо в майбутньому. Тому в нашому проєкті ми спрямували увагу на щось, що не піддається змінам, — той особливий погляд авторів, який є не тільки реакцією на навколишні події, а їхнім особистим незалежним дослідженням, а то й покликанням.

У фокусі мого кураторського напряму — авторські музичні проєкти із середовища незалежних львівських митців. Авторська робота, оригінальний підхід до теми були для мене основним критерієм у виборі митців — і це актуальний зріз проєктів та колективів, що творять у Львові кілька останніх років. Загалом проєкти об’єднані проблематикою життєздатності мистецтва, що опирається часу: концепт опірності розглядаємо у світлі резистенції культурного організму перед стресом чи людської стійкості до змін та готовності до непередбачуваного майбутнього. Відібрані проєкти репрезентують досить різні музичні середовища, жанри і фокусуються на різних часових періодах. Мені як куратору був цікавий історичний зріз 19 – 21 століть у площині відносин «автор — час»: маємо можливість дослідити відмінність, повторюваність чи сталість процесу продовження («виживання») творчої думки. І пошукати відповіді на запитання: чи резистеність — одне явище, чи кожна доба має різні форми опірності; чи, врешті, додає стійкості мистецтву усвідомлення крихкості життя?».

͠
У 2021-му, на фінальній презентації проєктів, кожен із нас зможе побачити, почути й відчути те, про що говоритькуратор музичного блоку Art Resistentia. #ArtResistentia — проєкт про опірність мистецтва, націлений на підтримку арт-середовища Львова. Проєкт втілює Інститут стратегії культури та Мистецька майстерня «Драбина» за підтримки Львівська міська рада у рамках Програми «Львів 2020: Фокус на культуру».

Поділитися