Site icon Cultural Strategy Institute

#грошінакультуру: Ньюкасл, Велика Британія

Ньюкасл, Велика Британія. Кількість жителів – 292 тис. осіб (на 2011 р.)

Нормативна база регулювання культури – Local Goverment Act 1993 (NSW), Стратегія культури 2016-2019.

Обставини створення
Британська модель фінансування культури виключає пряме фінансування на національному рівні. Уряд лише визначає обсяги фінансування, а кошти розподіляються через незалежні агенції: благодійні фонди, суспільні інститути культури, професійні товариства. Ці організації функціонують як некомерційні з незалежним керівництвом. Наприклад, для Arts Council England статус незалежної та неприбуткової організації дозволяє оперувати не тільки державними коштами, але й приватними, а також – надходженнями від національної лотереї та інших податків, закріплених за сферою культури. До цих організацій можуть звертатись заявники усіх рівнів, в тому числі ради міст.
Останні роки в Британії зберігається динаміка скорочення культурних бюджетів, відтак обсяг виділених коштів на культуру у 2018 р. на 2,2% нижчий, ніж у минулому році. Скорочення національного бюджету на суму 8,8 млн. фунтів стерлінгів на 2018/19 рр. призведе до зменшення витрат на культуру радами міст, яке за останні п’ять років і так зменшилося приблизно на 48 млн. фунтів стерлінгів.
Місто Ньюкасл зіштовхнулось з проблемою нестачі коштів на культуру в 2015 р. На той час загальний дефіцит бюджету міста становив 100 млн. фунтів стерлінгів. Відповідно, було прийняте рішення радикально скоротити видатки, в тому числі і на культуру. До цього часу фінансування відбувалось через субсидії з міського бюджету. Після скорочення бюджету, пряме фінансування зберегли, але обсяги та пріоритети переглядають щороку. Для цього при міській раді діє Рада підтримки мистецтв та культурних установ Ньюкасла, яка щороку оголошує конкурси проектів. Метою конкурсів є надання творчим та культурним організаціям можливості створювати та
представляти мистецькі та культурні проекти завдяки підтримці сталості організації, створення професійних відносин та можливостей в організаціях, створення бази фінансування у форматі, який організації можуть використати у співпраці з іншими грантодавцями. Фонд також має власну краудфандингову платформу, де можна зібрати фінансування для проектів до 5 тис. фунтів стерлінгів. Це малі короткострокові проекти.

Джерела фінансування
Фонд наповнюють одночасно з різних джерел. Рада міста гарантує 600 тис. фунтів стерлінгів на рік. Ці кошти надходять не з міського бюджету, а безпосередньо як дохід від активів міста, наприклад, аеропорту. Окрім цього залучають кошти Ради мистецтв, фонду громад, донорів та меценатів.

Напрями фінансування
Інвестиційний фонд культури Ньюкасла є програмою грантів для незалежних культурних організацій та фізичних осіб. Діють дві програми: довгострокова підтримка та малі гранти. На додаток до програм фонду існує можливість отримати кредит на загальну суму 6 мільйонів фунтів стерлінгів, який може бути збільшений до 9 мільйонів фунтів стерлінгів у разі потреби. Це означає, що установи культури можуть скористатися можливістю ради міста позичати кошти за більш низькими ставками, щоб платити за будівлі та обладнання.
У 2018-2019 рр. загальний бюджет програми підтримки культурних організацій складає 100 000 фунтів, і максимум дві організації укладуть відповідні угоди. Проектна фінансова можливість передбачає фінансування на три роки на основі 1 + 1 + 1. Продовження фінансування в межах проекту переглядається щорічно після надання організацією звітності.
Конкурси малих проектів проводять щорічно. Останній конкурс малих проектів закінчився в листопаді 2018 р. З квітня 2019 до березня 2020 передбачено реалізацію проектів-переможців. Максимальний розмір гранту – 10 тис. фунтів стерлінгів.

Механізм відбору
Через програми фонд підтримує культурні заходи, які відповідають цілям стратегії культури Ньюкасла, а також цілям ради міста загалом. Фонд сприяє незалежності, розвитку різноманіття та доступності культурного сектору міста. Відображає творчі потреби і прагнення всіх мешканців та відвідувачів, а також дає їм можливість брати участь у творчій діяльності на свій вибір. Фонд, таким чином, підтримує широкий спектр форм та видів мистецтва у межах наявних фінансових ресурсів. Гранти від фонду допомагають збільшити участь у творчій діяльності та збільшити внесок культури у соціальне, освітнє та економічне благополуччя міста.

До заявників висувають наступні вимоги:
1. Подаватись можуть лише неприбуткові організації, які діють на території міста. Індивідуальні гранти можливі у виняткових випадках. Для митців існує рекомендація аплікувати разом з організацією.
2. На конкурс можна подаватись повторно за умови належної звітності та проходження моніторингу, але пріоритет надається новим організаціям.
3. Можна подавати заявку від консорціуму організацій та осіб. В такому випадку, потрібно визначити організацію, яка візьме на себе управління коштами та відповідальність за проект. До консорціуму можуть входити організації з-поза міста.
4. Одна організація може подавати заявку один раз самостійно або як частина консорціуму.
5. Організації можуть бути не зареєстровані як благодійні, але повинні мати некомерційний банківських рахунок.
6. Соціальні підприємства з хорошим бізнес-планом можуть подаватись на конкурс, але не матимуть права на фінансування поточних витрат або на діючі проекти.
7. Організації-заявники повинні працювати незалежно від місцевої або національної влади.

Для заявників розроблені методичні документи по плануванню проекту, заповненню аплікаційних форм та реалізації проекту. Комісія для програми малих грантів складається з 2-ох представників ради міста та незалежних експертів, які мають бути в більшості.

Можливості та ризики досвіду для Львова
Досвід фонду культури міста Ньюкасл може бути корисним для Львова у таких напрямах:
1. Це приклад фонду, який наповнюється з різних джерел: держава-
самоврядування-приватний капітал.
2. Фонд є інструментом для реалізації стратегії культури міста.
3. Підтримка соціального підприємництва відповідно до критеріїв конкурсів.
4. Можливість реалізовувати проекти у консорціумі з організаціями, які діють в інших містах/регіонах.
5. Ґрунтовні методичні рекомендації та прості аплікаційні форми.

Ризики, які виникають при перенесенні даної моделі на Львів:
1. Довгий термін між плануванням, подачею заявки та початком реалізації.
2. Нечітке формулювання напрямів фінансування.
3. Проекти часто повинні передбачати соціальну складову.

Корисні посилання:
Newcastle Culture Investment Fund: https://www.communityfoundation.org.uk/givingandphilanthropy/collectivegiving/newcastle-culture-investment-fund/
Crowdfund Newcastle Culture: https://www.crowdfunder.co.uk/funds/newcastle-culture
Cultural Policy Profile: UK: https://www.culturalpolicies.net/web/unitedkingdom.php?aid=1
New resource to help councils on a tight budget invest in culture:
https://www.local.gov.uk/about/news/new-resource-help-councils-tight-budget-invest-culture

На замовлення Інституту стратегії культури дослідження виконала агенція економічного розвитку PPV Knowledge Networks.

Поділитися