Site icon Cultural Strategy Institute

Як справи в культурі? На зв’язку Матера

Ми розширюємо географію спікерів проєкту «Як справи в культурі?..» і 18 травня відбулася онлайн-зустріч із Паоло Монтемурро – директором Materahub у місті Матера (Італія), що у 2019 році здобула титул Європейська столиця культури.

Паоло Монтемурро презентує кейс Матера – ЄСК 2019. Фото з ресурсу http://www.cultouriscapital.eu/

Як це відбувалося

Паоло Монтемурро розпочав із того, що Матера, дуже популярна останнім часом, не завжди була такою і великою мірою досі невідома широкому загалу. Матера знаходиться на самому півдні Італії — географічне розташування важливе, адже ця частина країни, як відомо, суттєво потерпає економічно порівняно з північними регіонами, також тут частіше виникають труднощі соціального характеру. Саме тому культура та креативні індустрії (далі ККІ) тут зіграли роль драйвера локального розвитку.

Історія включення Матери у європейський контекст ККІ починається із 1993 року — момент, коли старі райони міста були внесені до списку об’єктів Світової спадщини ЮНЕСКО. З того часу питання розвитку та промоції Матери обговорювалось у нерозривному зв’язку із питаннями охорони культурної спадщини, туризму, ККІ, новими індустріями — як валоризувати, монетизувати культуру цими засобами. «Серйозним кроком до втілення цих ідей стало рішення міста близько 10 років тому аплікуватися на отримання титулу Європейська столиця культури. Це були 10 років безперервних розмов, роздумів та дебатів про культуру та її цінність. 10 років піднесень і падінь,» — поділився спікер.

Варто зазначити, що програма ЄСК – 2019 базувалася на двох принципах. Перший — якомога глибше залучення містян до співтворення культури міста не лише як споглядачів чи відвідувачів, а як повноправних творців культури. Другий — обов’язкове включення у програму локальних культурних організацій обсягом не менше 50%. Таким чином за час 2-річної кооперації Matera Foundation 2019 (організація, відповідальна за втілення програми ЄСК) та місцевих культурних і мистецьких організацій було втілено 27 проєктів. Частину з них було включено до інтернет-платформи Google Arts & Culture.

Спікер розповів про декілька особливо важливих проєктів програми:
The Atlas of the City’s Emotions — проєкт-збирання історій, об’єктів пам’яті мешканців міста, на основі яких була сформована виставка. Споглядаючи об’єкти, глядачі могли побачити / почути про минуле, а також створити власне уявлення про майбутнє.

Проєкт Architecture of Shame рефлексував навколо стану архітектури Матери. Незвичний ландшафт, ефективність чи відсутніть експлуатації простору стають частим предметом дискусій архітекторів, урбаністів. Від 60-х років Старе місто Матери було вкрай занедбане і розглядалося його мешканцями та урядом Італіїї як символ неблагополучного стану, що його італійці прагнули побороти. Цей проєкт активізував низку відповідних обговорень та досліджень, започаткував діалог для спільного відновлення міста. 

Цікавий приклад співтворення та залучення спільноти — створення великої сцени-корабля The Ship of Charms. На «борту» цієї великої сценічної конструкції перебували актори, котрі збирали та переповідали історії мешканців регіону. Приклад такого обігрування простору може бути дуже помічним для подієвої сфери, театру та кіно зараз, в часи пандемії, коли люди не можуть перебувати у громадських місцях, і на майбутнє.

Materahub був залучений у роботу над проєктом Silent City — опера, що  була створена у безпосередній співпраці з дітьми та людьми похилого віку. Процес охоплював усі етапи розробки опери; учасники долучалися до створення музичного супроводу, написання текстів, вибору та оформлення сцени тощо.

ЄСК: переваги та ризики

Паоло поділився висновками про переваги та ризики, які несе процес здобуття титулу ЄСК. Першою ключовою перевагою Паоло назвав можливість довгострокового планування — впродовж усіх 10 років (від рішення про участь до власне року втілення програми) у Матері не вщухала дискусія «Ми хочемо бути містом культури!», тож за цей час була можливість детально означити візію та відповідно все спланувати. 

— Для того, аби досягнути успіху, необхідно мати сталу підтримку громадськості. ККІ можуть бути як завгодно просунутими, мати на своєму рахунку велику кількість успішних проєктів та міжнародних зв’язків, але ніщо не спрацює, якщо немає підтримки від місцевого врядування та спільноти. Дане становище може зіграти на руку або ж стати найбільшою перешкодою. — вважає спікер.

До позитивних якостей Паоло також відносить і шанс привернути увагу до культури малих міст, які раніше не мали можливості проявити себе у загальноєвропейському контексті, будучи у віддалених, менш розвинених регіонах.  Звісно, до переваг також відносяться і можливість залучення інвестицій, зацікавлення нової аудиторії, розвиток сфери туризму та відкриття нових талантів міста і країни. Як було сказано раніше, для Матери особливо важливим було знайти способи валоризувати культуру, і програма ЄСК дала можливість втілити це в концепції «турист — тимчасовий мешканець».

«На кожен позитивний момент припадає свій потенційний ризик, — додає Паоло. — Якщо ви щодня говорите про важливість культури і те, як з її допомогою отримувати фінансування, інвестиції, новизну, — ви створюєте великі очікування. А великі очікування легко не виправдати.  Варто бути готовим до постійної критики».

Мінусом до тривалого планування спікер назвав неуникну можливість зміни врядування на місцевому / регіональному / національному рівнях. Завжди існує ризик втратити пласт довіри, що був випрацюваний на початку шляху; у найгіршому випадку доведеться безперервно  обстоювати  свою точку зору перед новою керівною системою. Також якщо не зосередити належну увагу на місцевих талантах, то існує ризик не розкрити і втратити потенціал для місцевого сектору.

Надмірний попит серед туристів — неочікувана проблема, з якою стикнулося місто. Населення Матери налічує всього 60 тис. мешканців. За останні роки кількість туристів наскільки зросла, що баланс між позитивним ефектом і негативними впливом на населення переважав у бік другого.

Діяльність Materahub для підтримки ККІ
У 2011 році запустився процес переосмислення ККІ Матери — були проведені перші аналітичні дослідження для з’ясування кількості гравців даного сектору, спроможності цих організацій тощо. У Materahub вирішили допомогти операторам ККІ розвинути і зміцнити тоді ще слабкий і роззосереджений сектор, збудувати певну структуру, а також налагодити партнерську співпрацю у Європі. Паоло визначає довіру, підтримку і видимість основними стовпами, на які опирається Materahub у роботі з ККІ. За словами директора Materahub, протягом цих 10-ти років ККІ були в епіцентрі експерименту. 

Дослідження Materahub виявило основних акторів ККІ Матери: культурні оператори, креативні індустрії, оператори туризму, а також європейські мережі. При потужній культурній та туристичній складовій сектору (на цей час Матера вже набирала популярності серед туристів та напрацьовувала стратегію розвитку туризму) було виявлено дуже слабку представленість креативних індустрій. Надзвичайно важливим складником системи були партнерства із європейськими організаціями, що дало змогу розвинути практики консолідації та переймати досвід Європи.

Важливо було переосмислити роботу сектору з точки зору сталого розвитку і ринкової економіки. Для цього було розроблено декілька програм підтримки і підвищення інституційної спроможності, аби сектор міг залучати нових працівників, навчився створювати довготривалі, самозарадні проєкти і міг виходити на міжнародний рівень. За кілька років важливість ККІ в економіці регіону — Базилікати — вже не потребувала аргументів і у 2016-му ККІ були визначені пріоритетним напрямком для міста.

— Для багатьох представників ККІ поняття і термінологія, що ними оперує бізнес, була незрозумілою. Тож ми взялися за так званий переклад мови бізнесу на мову культури, аби дати зрозуміти, що насправді ККІ вже давно є гравцями на ринку, хоч і не асоціювали свою діяльність із цим. 

Мистецтво та бізнес. Директор Materahub поділився також прикладами реалізованих проєктів, що сфокусовані на європейській співпраці. Break-In the Desk — проєкт для кооперації сфери мистецтва та бізнесу, на базі якого була створена освітня платформа, напрацьовані методології участі митців та мистецьких ініціатив у громадських організаціях, кампаніях. За свою 3-річну історію проєкт показав чималі успіхи, і Materahub досі використовує деякі методи програми у роботі й тепер.

Міжнародний проєкт Arts & Humanities Hub, що його у січні Паоло Монтемурро презентував у Києві, став відповіддю на проблему слабкої обізнаності студентів гуманітарних та мистецьких напрямів у підприємництві. Проєкт об’єднав 7 університетів та 7 організацій сфери ККІ з різних країн Європи для розвитку підприємницьких компетенцій студентів, працівників освіти та ККІ, що потенційно можуть співпрацювати зі студентами й освітніми програмами. 

Інтернаціоналізація. Платформою для інтернаціоналізації став проєкт ICCI, метою якого є ширше представлення ККІ Матери на європейській сцені. Релевантним проєктом, який відбувається тепер, є Global Fem Art, що спрямований на збільшення представленості жінок у підприємництві. Попередні дослідження показали обмежений доступ жінок до роботи на керівних та головуючих посадах, до можливостей і програм — цей проєкт покликаний створити гендерно-збалансоване середовище сектору.

ККІ для соціальної інклюзивності. У Materahub вірять, що ККІ може зіграти велику роль у вирішенні питання включення мігрантів у соціум, а також допомогти європейській спільноті бути готовою до інклюзії. Проєкт Get Close to Opera відкриває цю можливість у мистецтві опери, у тренінгах для викладачів / працівників опери.

Ще однією гілкою напрямку є INCREA — освітній проєкт для мігрантів, котрі, маючи досвід роботи в народному ремеслі, моді та дизайні у власній країні, опинилися у новому незнайомому середовищі. Проєкт має на меті допомогти зрозуміти механізми роботи і підприємництва у Європі, навчити започаткувати власний стартап на основі своїх вмінь. Fake It Till You Become It — програма допомоги безробітним у здобутті нових компетенцій та пошуку роботи. Результат програми показав дуже великий відсоток працевлаштованості невдовзі по її завершенні, тож така методологія була перейнята іншими країнами, Іспанією зокрема.

Матера в часі пандемії
За словами Паоло, цей період варто використати як вказівку до переосмислення ролі культури в нашому житті. Велика частина проєктів, що тривають багато місяців та років, мали б отримати продовження і у 2020-му, але на теперішній час це неможливо. 

Проте Паоло Монтемурро не втрачає оптимізму і каже, що це також і додатковий час на розробку нових проєктів і впевнений в тому, що на момент виходу з кризи можна очікувати безліч реактивних інноваційних ідей та нових колаборацій. 

«Іноді для організації конференції з потенційними партнерами з-за кордону потрібно дуже багато часу і коштів на оплату логістики — сьогодні ж ми маємо можливість одномоментно вмикатись в онлайн-конференції і є більш відкриті до співпраці на відстані. Навіть наша розмова — я розповідаю про діяльність і досвід Матери для вас, Інституту стратегії культури в Україні, — вже є чудовим  прикладом мережування! — міркує спікер — Тим не менше, цифрові технології — це не вихід. Спільне пережиття культурного досвіду не зрівняється з жодною онлайн-подією».

— Зараз у Італії відбуваються цікаві дебати про переосмислення культури в житті країни. Мусимо визнати, що культура ніколи не отримувала тієї уваги від держави, якої нам би хотілося, і навіть до епідемії ніколи не розглядалася як основний пріоритет у стратегії розвитку Італії. Тепер є можливість широко дискутувати про роль, яку ми хочемо надати культурі!

Про Паоло Монтемурро. Директор Materahub у місті Матера (Італія) – інституція, що підтримує культурний та креативний сектор через розбудову потенціалу середовища, особливо орієнтуючись на сталість культурних проектів та організацій, інтернаціоналізацію та мережування на рівні ЄС. У 2019 Матера здобула титул Європейська столиця культури 2019 і Materahub брали участь у підготовці конкурсної заявки, консультації культурних операторів та митців, що займалися напрацюванням культурної програми ЄСК-2019. Паоло відповідає за напрям співпраці та мережеву діяльність, управління проєктами та підтримку креативних галузей на національному та європейському рівнях.

Відеозапис трансляції тут: https://bit.ly/2WQDz4R

Поділитися