Site icon Cultural Strategy Institute

Jazz Bez ХХІ-й, день перший. Усе почалося з…

Jazz Bez ХХІ-й, день перший. Усе почалося з…

— Усе почалося з розмови двох людей, все почалося з ідеї, все почалося зі слова «без». 2001 рік, Порохова вежа у Львові приймала свій концерт, а Інститут культури у Перемишлі — свій, і тоді ще не казали «Перший Jazz Bez», а говорили просто — фестиваль «Jazz bez granic» (польською «джаз без кордонів»), а все, що відбулося далі, — це вже історія…

Саме такі слова прозвучали від Марти Більської, арт-директорки Jazz Bez, в перший день джазового фестивалю на «Jazz Science – 4» — міжнародному джазовому науково-мистецькому форумі, що відбувся 3-5 грудня у Львівській національній музичній академії імені Миколи Лисенка. Після кількарічної перерви організатори фестивалю разом із кафедрою джазу і популярної музики музичної академії відновили добру традицію конференцій, аби і практики, і теоретики музики разом могли обговорити важливі й цікаві теми. До слова, Марта Більська — чи не єдина людина, яка була на усіх Jazz Bez’ах — від першого до двадцять першого:

«І музика загалом, і джаз зокрема можуть вільно розвиватися лише без стереотипів, бо мистецтво неможливе, якщо обмежує себе упередженнями. На жаль, велика кількість упереджень у суспільстві зупиняє і справжнє спілкування, і креатив — і це є проблема не лише нашої країни. Це як стіни, котрі не дають змоги людині бути такою, якою вона є насправді».

З-поміж основних тем форуму: «Джазова освіта в Україні та світі» та «Стратегія виживання музиканта в сучасному світі: на прикладі джазового виконавства».

фото: Ірина Середа

Серед спікерів були гості з Києва, а саме музикознавиця Олена Супрун, викладач та музикант Віктор Павелко і директор київської джазової школи Петро Полтарєв. За круглим столом обговорювали методику й організацію процесу навчання у державних та приватних джазових музичних закладах. А закінчився перший день науково-мистецького форуму відеозверненням від професора Музичної академії у Кракові (Польща) Piotr Wyleżoł: «Аби розуміти і добре виконувати джаз, його треба дуже любити».

фото: Ірина Середа

Саме Piotr Wyleżoł увечері 3 грудня розпочав XXI Jazz Bez. У концертному залі Ennio Event Square музикант разом із Marcin Dominik Kaletka, David Hodek і Maх Mucha запрезентував нову програму «Webаnd». ДНК цього гурту — це пристрасний підхід до джазу. Їхня музика — справжній феєрверк стилів та дивовижна свіжість ідей.

«У гурті кожен приносить свої композиції, завдяки чому ми залишаємо рамки якогось одного стилю. Ми взагалі не думаємо і не плануємо, як хочемо звучати. Ми повністю приймаємо наше різноманіття — і це те, що створює нашу єдність,» — описує спільну роботу Piotr Wyleżoł.

Як прокоментував один із глядачів у залі: «Коли слухаєш такий джаз, щось в середині тобі шепоче, що ти на правильному місці»…

Продовжила вечір знаменита американська вокалістка Ingrid Arthur, яка спільно з українськими та польськими музикантами презентувала спеціальну програму із хітів соул, госпел та фанк музики у джазових аранжуваннях.

фото: Ірина Середа

Інгрід — колишня учасниця легендарного гурту The Weather Girls. Ще у 90-х про неї казали «Найпотужніший голос в історії музики», тоді вона ділила сцену із дворазовою володаркою «Греммі» за кращий соул-альбом — Shirley Caesar.

Інгрід Артур вважає, що «музика говорить набагато голосніше, ніж слова, і це єдина річ, яку люди готові по-справжньому слухати». Ми ж додамо «І танцювати від вибуху емоцій»: нечасто таке трапляється на джазових концертах — під час виступу видатної американки чи не увесь зал танцював!

Як це звучало і виглядало у перший день фестивалю, дивіться тут.

Матеріал підготували практикантки ІСК Анастасія Ващинець та Анна Іщук, студентки факультету журналістики ЛНУ ім. І.Франка.

Поділитися