Site icon Інститут Стратегії Культури

Створення міського фонду культури: як це буде

Створення міського фонду культури: як це буде

Інститут стратегії культури спільно із партнерами представив проєкт «Можливості та механізми створення міських фондів культури». Це проєкт із напрацювання моделі міського фонду культури на прикладі Фонду культури Львова.

Створення Фонду культури Львова є одним із напрямів статутної діяльності Інституту стратегії культури. Проєкт «Можливості та механізми…» ІСК втілює у партнерстві з агенцією економічного розвитку PPV Knowledge Networks за підтримки Українського культурного фонду та Львівської міської ради. Команда розповіла про ідею, цілі та схему проєкту, озвучила ключові питання, відповіді на які має дати проєкт. Участь у події взяли:

З експертними міркуваннями долучилися Єжи Онух (художник, куратор, голова правління конкурсу «Фокус на культуру»), Анастасія Герасимова (начальниця комунікаційного відділу УКФ), Наталія Дзюбенко (музейниця, членкиня правління «Фокус на культуру»), також слово мав міський голова Львова Андрій Садовий.

Ідея — із середовища культури

Створення Фонду культури Львова зафіксоване у Стратегії розвитку культури Львова 2025 як один з її пріоритетів і є завданням ІСК. У цьому напрямі для розуміння запитів середовища культури ІСК спільно з PPV Knowledge Networks у 2018 році провів фокус-групи з дієвцями культури й аналіз іноземних практик фінансування культури на місцевому рівні, нагадала Юля Хомчин.

Продовжити роботу в напрямі створення Фонду культури Львова дозволив грант від Українського культурного фонду (програма «Аналітика культури») на реалізацію проєкту «Можливості та механізми…». Цей проєкт — учасницька практика, передбачає залучення різних зацікавлених сторін до робочого процесу. У результаті восени отримаємо аналітичний звіт, де буде зафіксована модель міського фонду культури. Ці напрацювання ляжуть в основу проєкту рішення Львівської міської ради — і, можливо, Львів отримає нову інституцію — Фонд культури. Крім того, напрацьована модель може бути цікавою і для інших міст.

Навіщо місту фонд культури

За останні 20-40 років грантова форма підтримки культури набула популярності, засвідчила свою дієвість у багатьох країнах, в Україні на прикладі УКФ зокрема, зазначив Єжи Онух. Він каже:

— Для мене очевидно: фонд — це не мета, це — засіб, щоб можна було в інший спосіб, ніж зараз, допомагати культурі. Багато речей реалізовані, а фонд — це просто інакший, можливо, кращий спосіб. Фонд — частина більшого проєкту, більшої ідеї — і так на це треба дивитися в перспективі. Є запит середовища, яке вірить, що на основі фонду можна буде більш прозоро, відкрито підтримувати культурні ініціативи. …Мені здається, нині Фонд як механізм є більш сучасним способом розвитку ініціатив культури, ніж традиційна система. Але мусите збудувати річ, що в якомусь сенсі є специфічна і оригінальна: важливо, чим фонд відрізнятиметься від інших інституцій, які вже існують.

Єжи Онух розглядає фонд як точку перетину культурної політики міста (фонд може бути майданчиком для реалізації певних запитів з боку міста, задаванням тону) та середовища культури. Наталя Дзюбенко говорила про наявний у середовищі запит на прозорі зрозумілі механізми фінансування та згадала ще про одну зацікавлену сторону — містян як кінцевого бенефіціара культури в місті: «якщо Фонд культури дасть мешканцю Рясне і Сихова відчувати, що він діє, це буде прекрасно». Анастасія Герасимова вийшла на ширший контекст: проєкт «Можливості та механізми…» може дати поштовх для розвитку аналогічних інституцій в інших регіонах України, а сам фонд варто розглядати не лише як інструмент для підтримки проєктів, а й — для комунікації: досвід УКФ засвідчує, що дієвці сфери культури й органи влади, грантодавці потребують чути одне одного, вести діалог, сперечатися — це шлях до спільних рішень і досягнення результату.

Згадуючи про конкурс «Фокус на культуру», міський голова Львова Андрій Садовий зазначив, що місто збільшуватиме кошти на культуру, вкладатиме у вибудовування якісної культурної інфраструктури, бо культура, креативність — запорука конкурентоспроможності.

Аналітика до теми

У Львові є відповідні передумови для творення Фонду культури: готовність експериментувати з інноваційними форматами, активне середовище, досвідчені менеджер/-ки, низка програм підтримки й заохочення в галузі (програма підтримки мистецької й експозиційної діяльності, премія Львова – міста літератури ЮНЕСКО, відзначення працівників музейних закладів, конкурс соціокультурних проєктів «Зробимо Львів кращим», ін.).

Специфіка проєкту «Можливості та механізми…» в тому, що доводиться говорити не про вивірені й доконані факти, а про гіпотези і припущення, з якими працюватимемо. Як пояснює Марія Кравченко, проєкт «відкриває поле можливостей», чим може бути фонд культури міста. Ці можливості пов’язані з такими площинами, як: інноваційні формати фінансування культури, оперування коштами благодійників, посередництво між бізнесом і культури, співфінансування з державними та приватними фондами, міжсекторальні програми та стимулювання інтегрованого розвитку, ін. Міський фонд культури не має порушувати систему, а — розширювати можливості фінансування культури, зробити його ефективнішим. У сенсовому контексті Фонд дозволяє ставити для інноваційні міждисциплінарні проєкти (у певному сенсі ризикові з точки зору традиційних механізмів фінансування культури), сприяючи зміцненню спроможності середовищ культури, їхній взаємодії.

Моделей фонду може бути багато, і реалістичність різних сценаріїв й допоможе зрозуміти проєкт. Володимир Воробей озвучив кілька істотних питань, на які слід відповісти в рамках проєкту: це очікуваний вплив від діяльності Фонду, принцип «витягнутої руки» в моделі Фонду культури (це міська інституція, місто на неї впливає, проте вона має незалежну структуру), принципи формування програми діяльності (підтримка масштабних проєктів, нових імен, комбіновані пріоритети), диверсифікація джерел наповнення (приватний, державний сектори, у перспективі — ЄС), принципи операційної діяльності. Усе це потребує уваги одночасно, із врахуванням особливостей культурного досвіду й контексту Львова.

Схема проєкту

Схема проєкту не є проста: вона має декілька етапів та рівнів напрацювання і тестування ідей, низку залучених різних сторін та фахівців — для забезпечення комплексного підходу, розповіла Ліда Савченко-Дуда. На старті уже відбувся відкритий відбір до 4 тематичних робочих груп (мериторична, інституційна, організаційно-правова, фінансова), кожна зосередиться на певній складовій діяльності фонду. Їхні засідання відбудуться до кінця липня, учасники й учасниці працюватимуть з аналітичним оглядом до теми. Із напрацьованими у групах результатами в серпні працюватиме загальна робоча група проєкту, до складу якої входять керівник проєкту та куратори тематичних груп, фахівці ЛМР з фінансів, права, з управління культури, дієвці культурного середовища, аналітики. На певних етапах проєкту в роботу включаться експерти — аналітики й рецензенти. На вересень заплановане друге коло із залученням робочих груп та експертів. Впродовж усього процесу буде юридичний супровід. Фінал — у жовтні. Результатом стане аналітичний звіт із описом базової моделі міського фонду культури. Ці напрацювання ляжуть в основу проєкту рішення ЛМ про створення Фонду культури Львова.

Упродовж проєкту відбудеться декілька проміжних публічних презентацій. За новинами про проєкт стежте на фейсбук-сторінці ІСК, на інтернет ресурсах PPV Knowledge Networks. А незабаром — і на спеціальному сайті проєкту.

Відео зустрічі тут .

Поділитися