В рамках циклу онлайн розмов “Як справи в культурі?” ми спілкувалися із представниками та представницями сфери культури з Польщі, Італії, Литви, Німеччини і завершуємо у місті Брно, що у Чехії.
Яна Янулікова — директорка туристично-інформаційного центру Брна — розпочала із розповіді про організацію TIC Brno, що пропонує широкий спектр послуг для мешканців та туристів міста. Центр є міською організацією, що працює у двох напрямках: культурні події та управління призначенням. Управління призначенням (DM) — сфера професійних послуг, що оперує локальними даними, статистикою та ресурсами, відносно яких працює над розробкою та реалізацією заходів, подій, турів, транспортної та програмної логістики міста. TIC Brno займається розбудовою основних міських брендів, таких як Брно — місто музики ЮНЕСКО, Міжнародний фестиваль опери і музики Янацек Брно та Різдво у Брно. У місті функціонує Стратегія культури та креативних індустрій до 2050 року. У структурі TIC функціонує декілька інформаційних центрів, сервіси екскурсій та друкованих видань. Структура центру налічує 122 працівників.
— Ми любимо наше місто, робимо якнайбільше, щоб зберегти автентичність міста, особливо його дивакуватість — жартує спікерка
Брно — друге за величиною місто у Чехії, населення якого налічує 400 тис. мешканців. Місто дуже молоде — осередок студентства, в місті налічується 13 університетів, 33 факультети із 80 тис. студентами. Брно є центром науки та інновацій. Та відомий на весь світ завдяки модерністичній архітектурі. Батьківщина одного із засновників цього напрямку — Адольфа Лоса. Брно називають “великим маленьким містом” — центр міста можна повністю оглянути за 2 години.
Через пандемію усі фестивалі, події та конкурси, очевидно, були відмінені або перенесені. Зараз у Чехії дійна заборона на події, що збирають понад 500 осіб, з липня допустиме число відвідувачів сягне 1000 осіб. Цього літа мав вперше відбутися фестиваль прогресивної поп музики та технологій Pop Messa Brno, а також мотоперегони DORNA MotoGP у жовтні — через низку карантинних обмежень заходи не зможуть відбутись, і організатори шукають варіанти проведення заходів у більш компактному форматі. Серед таких Marathon of Music — найбільший музичний фестиваль Брна, що у 2019 році зібрав 30 тис. відвідувачів, програма якого була видозмінена для менших груп глядачів.
«TIC Brno відреагував на карантин дуже оперативно. Ми створили онлайн платформу NoWhere in Brno (Ніде у Брно), на якій ми публікували сотні анонсів культурних подій Брна та регіону — аби показати, що культура далі працює і є доступною й зараз. — продовжує Яна — Назва NoWhere є відповіддю на платформу Where in Brno — популярний інформаційний вісник подій і заходів Брна. Протягом карантину TIC організував близько 100 онлайн подій, що стали основою для програм деяких актуальних офлайн заходів вже зараз».
Для додаткової комунікації і поширення подій була створена сцена Prison Life — в колишній будівлі позбавлення волі часів ІІ Світової війни розмістили нову аудіовізуальну студію, де одночасно в прямому ефірі транслювали близько 30-ти лекцій, дискусій, театральних вистав, концертів.
Ще однією ланкою для контакту із творцями міста Брно стала організація Art Hook. Творцями міста тут називають основні сервіси обслуговування міста у сфері культури, туризму, урбаністики, готельного бізнесу, соціальних ініціатив та суміжних галузей. Завданням Art Hook було створення ефективної та тривалої в часі комунікації між міським врядуванням та незалежними творцями міста; ініціювання міждисциплінарної взаємодії не лише в кризові періоди, але на постійній основі; створення ефективної системи творення міста, що відбувається прозоро і відкрито. Перше зібрання дієвців міста відбулось в травні і мало на меті обговорити питання «Як ми можемо зробити пандемію успішним випробуванням?». В рамках напрацювань було створено карту впливу пандемії на економіку різних галузей, виникла концепція “Центр міста — галерея для дозвілля” та проведено кілька досліджень.
Як Брно підтримує дієвців в час пандемії
Міськими структурами міста було розроблено кілька програм субсидій для різних типів організацій: малих НУО, що діють у сфері культури, ключових міських культурних закладів (театри, музеї, центри масштабного значення), малих закладів (музичні клуби, що дуже популярні у Брно, ініціативи), організаторів фестивалів.
Також було виділено 4 млн чеських крон на підтримку іміджевого для Брна фестивалю «UPROSTŘED», в рамках програми Брно — місто музики ЮНЕСКО, що триватиме протягом усього літа. До фестивалю долучиться 10 місцевих музичних клубів та низка чеських музичних колективів.
У місті розуміють, що літній сезон більш придатний для натуралістичного туризму, ніж урбаністичного, а тому в рамках UPROSTŘED також впровадили проєкт «Green Oasis», аби мешканці, котрі не мають можливості поїхати з міста, мали можливість цікаво провести час не потерпаючи від міської спеки. У декількох скверах міста було розміщено зелені зони “оазиси” — у співпраці з міськими організаціями місто облаштувало спеціальні тераси з квітами, горщиками, піщаним покриттям, системами освітлення, затінення та дощування. Зони у вільному доступі для публіки, і їх можна використовувати для відпочинку та проведення часу з друзями. Насичена культурна програма на свіжому повітрі буде заохочувати людей проводити вільний час у центрі міста, а також підтримувати місцевий гастро-бізнес та виноробство зокрема (Південна Моравія відома винним іміджем, як Тоскана у Італії).
Туризм — важлива ланка міської економіки, що потерпіла від впровадження карантину та закриття кордонів особливо відчутно. Саме тому, на час карантину оператори сфери туризму були звільнені від обов’язкових виплат податків, туристичних зборів, орендних плат. Також спеціальні опції були введені для BrnoPass — спеціальна картка туриста, що надає знижку на відвідування певних туристичних маршрутів та локацій, також працює як транспортний квиток. Для покупців 3-денної картки відтепер діє також суттєва знижка на заклади розміщення — готелі, хостели, гостьові будинки.
Яну Янулікова — менеджерка культури, експертка із управління призначенням та маркетингу. Має досвід у проведенні великих фестивальних заходів, розробці низки маркетингових кампаній, створенні та впровадженні культурної та маркетингової стратегії призначення міста.
Запис зустрічі тут: https://bit.ly/3hDmcNx